مونتاژی چراغ اتاق عمل 

انفجاری ستون تخت جراحی

انفجاری HSI

نقشه تابلو برق یونیتهای چندگانه

دیدگاه

تعریف طراح ماشین :

در گذشته طراح ماشین به کسی اطلاق میشد که دارای  تخصص نسبی در حوزه مکانیک  و اندک آشنایی با برق صنعتی در حد راه اندازی یک یا چند موتوربطور دستی را داشت و بیشتر این افراد استادکاران ماهری بودند که حوزه فعالیت آنهابه ساخت یک یا حداکثر چند نوع ماشین  خاص محدود میشد  .

 اما    امروزه مفهوم ماشین ساز و ماشین سازی دگرگون شده است اندک افرادی از مشتریان هستند که به دنبال مهندسی معکوس  یک نمونه ماشین  خارجی باشند ، بلکه اکثر آنها به دنبال  ماشینی میباشند که علاوه بر داشتن قابلیت های ماشین نمونه خارجی با توجه به  فضای کارگاهی سطح اپراتوری میزان تولید وبسیاری ازالمانهای ویژه دیگر متناسب سازی شده باشد  با این نگاه فرایند ماشین سازی و طراحی و تکوین یک محصول نیازمند فردی با چند تخصص  گوناگون و نگاهی فراگیرمیباشد و قطعا یک نگاه تک بعدی در طراحی ماشین جوابگو نخواهد بود.

مبحث طراحی ماشین در بخش کنترل نیز دیگر امروزه به سادگی گذشته نمیباشد امروزه دیگر کسی خواستار ماشینهایی که اپراتور آن با صرف وقت  وهزینه و گاها ماهها و یا سالها تجربه قادر به کار کردن با آن ماشین تولیدی یا کنترلی میگردد نمیباشد بلکه  باید تمام زمان صرف شده برای آماده سازی یک اپراتور از لحظه ورود به سازمان تا بازدهی صد در صد تنها یک ساعت  وقت بگیرد این یعنی یک سیستم بسیار پیشرفته و دقیق در حوزه کنترل که کمترین سطح وظیفه را برای اپراتور باقی بگذارد حتی امروزه باید ماشینهایی طراحی نمود تا عیب یابی اتوماتیک داشته باشند و حداقل 70 درصد عیبهای احتمالی در حین کار را شناسایی نموده و کد خطا صادر نمایند و این خواسته ایست  که بارها در پروژههای مختلف جزو نیازهای مشتریان بوده است  بنابراین داشتن یک نگاه فراگیر و اجرای طراحی یک پارچه  نیاز صنعت امروز و خواسته صنعتگران و تولیدکنندگان میباشد  امروزه به شخصی میتوان لقب طراح ماشین و یا ماشین ساز را اطلاق نمود که به علوم مکانیک – برق – الکترونیک و کنترل – کامپیوتر و برنامه نویسی  در سطح تخصصی و اجرایی مسلط باشد.  البته این نافی استفاده از افراد متخصص در هر کدام از این حوزه  ها و استفاده از تخصص آنها نمیباشد ولی در نهایت یک واحد ماشین سازی پویا نیازمند فردی با تخصصهای گفته شده به عنوان مدیر میباشد تا بتواند هماهنگی  فنی بین بخشها را به وجود آورده و در هر لحظه بتواند با رفع مشکلات فنی در تمامی حوزه ها پروژه را به پیش ببرد.

نرم افزارهای تخصصی  در زمینه طراحی ماشین  :

یکی از مواردی که در صنعت ما مقفول واقع شده است  نرم افزارهای مهندسی میباشد که متاسفانه به علت مفت بودن آنها در کشور به بحث آموزش آنها برای مهندسین یا تکنسین های رشته های فنی  اهمیتی داد ه نمیشود و چهارچوب استاندارد آموزشی  با میزان ساعات  استاندارد برای آموزش و کسب تجربه تدارک دیده نمیشود . اولین موضوعی که قبل از یادگیری این نرم افزار ها به عنوان یک ابزار برای طراح و یا سازنده مهم است علم مهندسی میباشد در دنیا کسی این نرم افزارها را آموزش میبیند که توان محاسباتی و مهندسی قابل قبولی داشته باشد اما  اولین چیزی که  ما  در نظام آموزشی و فنی خود یاد میگیریم نرم افزار مهندسی میباشد ولی اینجا یک سوال پیش میاید که واقعا این نرم افزار برای یک دانشجو یا مهندس تازه کار چه مزیتی را ایجاد مینماید ابزار برای کسی مناسب است که علم  کافی داشته باشد و بتواند برای رسیدن به منظور از آن ابزار استفاده نماید  برای مهندسین جوان ما بسیار مهم تر است که به مطالعه علوم مهندسی بپردازند و پس از آن با توجه به گرایش کاری خود در صنعت از  نرم افزار متناسب و مورد نیاز خود استفاده نماید  . این موضوعی است که همواره اینجانب به عنوان مدرس علوم  و نرم افزارهای مهندسی برای دانشجویان  خود در جلسات مشاوره آموزشی بازگو مینمایم . موضوع بعدی بحث کیفیت آموزش در ایران میباشد که فوق العاده از سطح پایینی برخوردار است در خارج از  کشور به علت گرانی نرم افزارهای مهندسی عموما کسی که در صدد ابتیاع آن بر میاید آنرا بسیار جدی گرفته و از دوره های استاندارد آموزشی آن نرم افزار نیز استفاده مینماید ولی مفت بودن نرم افزار در ایران باعث شده است به عنوان یک بازیچه به آن نگاه شود و عملا  افراد بسیار کمی را میتوان پیدا نمود که به نرم افزاری  تخصصی از تمامی جنبه ها مسلط باشد  شاید بهتر باشد صاحبان صنعت با توجه به موضوع و با اجرای دوره های آموزشی تکمیلی  در رابطه با نرم افزارهای تخصصی  مورد استفاده در واحد مهندسی خود سطح بهره وری واحد فنی و مهندسی خود را ارتقاع بخشند.